zondag 5 oktober 2008

Maastricht, o.a. Centre Ceramique

Vanmiddag (ca. 14.40 uur) ben ik per trein naar Maastricht getogen. Eens kijken naar de tentoonstelling 'Over Goden en Doden' in Centre Céramique. Ik zie echt prachtige bronzen beeldjes. Wat een fijne lijnen. Bijna tweeduizend jaar oud. Vervolgens heb ik de bibliotheek bezocht. En daar een lekker kopje cappuccino gedronken. Ik nam het 'Filosofie Magazine' erbij. Lekkerrr. 17.00 uur, sluitingstijd.

Daarna over de voetgangersbrug de stad in. Stokstraat in, een zijstraat in en kijken naar de Romeinse thermen (Cultuurwijzer) waarvan de fundamenten in het plaveisel zijn afgebeeld. Vervolgens ging ik naar het punt aan de Maas waar de Romeinse brug (Wikipedia: Eerste Romeinse brug Maastricht, stichting Romeinse brug Maastricht, Archeologie-manifestatie) heeft gelegen. Boeiend. Ik wandel onder de eerste boog van de Servaasbrug door. Links, rechts, Markt schuin oversteken, links, tweede links...

Zou er een leuke film draaien in Lumière? Jawel, diverse. 'il y a longtemps que je t’aime' lijkt me mooi. 'elegy' is ook wel wat voor mij. 'sagan' weet ik niet. Woensdag wil ik 'sogyal rinpoche' wel zien. Het is nog bijna twee uur tot de eerste. Dat is te lang vind ik. Ik wandel de regen in. Verder. Langs het Vrijthof. En verder. Op zoek naar de universiteitsbibliotheek. Ik herken plots de verschillende stadsmuren (gemeente Maastricht: 'Vestingbouw...'. Die uit de dertiende eeuw (1229) en die uit de viertiende (ca. 1350). Ook de uitbreiding uit 1516 rondom de 'nieuwe stad' zie ik. Dan vind ik het tijd om naar huis te gaan. Ik kies voor de Servaasbrug. Bij de fotograaf op de hoek, Fotostudio Wyck kijk ik naar diverse doeken. Eerst de panorama's daarna de katten / poezen en mooie babyfoto's.

Het station is niet ver. Durum kebab geurt me tegemoet. Ik loop er aan voorbij. Diverse hotels laat ik links liggen. Bij het station houdt een aardige fietster halt voor me. Ik loop de hal in en zie dat mijn trein over twee, drie minuten vertrekt. Even doorlopen en... gehaald.

Geen opmerkingen: