vrijdag 26 september 2008

Zoekmachine-optimalisatie: 'OLPC Nederland'

Vandaag raakte ik geprikkeld door een vraag over zoekmachine marketing door Frits Hoff van OpenWijs.nl. Dit is een hartstikke mooie stichting die zich inzet voor het toepassen van de XO laptop van het OLPC project in het onderwijs in Nederland, Nicaragua en andere landen. En de voornoemde 'prikkel' vormt nu de drijfveer om dit artikel te schrijven.

Zelf spreek ik overigens eerder over zoekmachine-optimalisatie of 'Search Engine Optimization' (SEO) in plaats van zoekmachine marketing.

Vanwaar Frits vraag? Dat weet ik eigenlijk niet eens precies. Even kijken in Google leerde me echter dat de woordcombinaties 'OLPC Nederland' en 'OLPC Netherlands' bij de eerste dertig resultaten (drie pagina's) geen OpenWijs.nl opleverde. En dat is volgens mij wel wat Frits terecht wenst. Het is natuurlijk prima als de grassroots groep het eerste verschijnt in de zoekresultaten. OpenWijs.nl huldigt immers van harte de community-gedachte.

Kortom. Denk bij het zoeken naar 'OLPC + Nederland' ook aan OpenWijs.nl. Of in het engels bij 'OLPC + Netherlands'.
Zo, op deze manier heb ik weer een kleine bijdrage geleverd aan de vindbaarheid van deze mooie stichting.

Wil jij iets gaan doen met de XO laptop van het OLPC project in Nederland? Informeer dan zeker even bij de stichting of eventueel via mij.

Deze weken worden de eerste lessen voorbereid. Zeer binnenkort gaan namelijk de eerste projecten van start!

OLPC = One Laptop per Child
Nederlandse Wikipedia: $100-laptop

Grassroots: OLPC NL
OLPC links: OpenWijs.nl > Links
Wikipedia: Zoekmachine-optimalisatie

Geen opmerkingen: