zondag 21 september 2008

Software Freedom Day in Utrecht

Met name vanwege de sessie 'The Gimp' door Sabine Beillfuss tijdens de 'Sofware Freedom Day (SFD) 2008' ging ik gisteren naar een school in Utrecht. Niet ver van station Overvecht.

Ik kwam aan tijdens de presentatie van Shane Coughlan van de Free Software Foundation Europe (FSFE). Hij hield een boeiend betoog. Ik voel me aangeproken om nog meer mijn best te doen om meer mensen te informeren over vrije software. Weinigen weten dat dat wat anders is als open source software. Middels OpenNieuws.nl ben ik hier natuurlijk al enkele jaren mee bezig ! ;)

Dan de 'workshop' van Sabine. Zo leerde ik toch enkele knoppen van het fotobewerkingsprogramma 'The Gimp' kennen die me niet eerder waren opgevallen. Tijd voor een hernieuwde kennismaking en gebruik. Ik heb ook haar boek 'Digitale Fotostudio' gekocht (ISBN 9043011959).

Hein-Pieter van Braam vertelde boeiend over de Asus Eee, andere netbooks en e-paper (de iLiad met name). Leuk om eens iemand te ontmoeten die aan de Linux kernel bijdraagt (ten behoeve van de KPN UMTS(?) stick).

Later kwam ik tijdens de borrel ook nog Jelle de Jong tegen. Hij had ff gestoeid met AT commando's om zijn GPSR/UMTS modem aan de praat te krijgen vanaf zijn Eee.

Daarvoor heb ik gezellig zitten praten met Vincent Huijgen van het 'Bureau Computer Faciliteiten' van de 'Faculteit Wiskunde & Informatica' aan de Technische Universiteit (TU) Eindhoven.

Tenslotte heb ik buiten nog gepraat met onder meer Bas de Lange en Kaj de Vos van Syllable. Eindelijk kon ik ook Peter Vollebregt eens de hand schudden. Ik kende 'm vooralsnog alleen maar virtueel.

Geen opmerkingen: