donderdag 5 juni 2008

Update JoG - 0801

Komend weekend ga ik naar het eerste 'Weekend van de Archeologie'. Ga je ook? Leuk, dan zie ik je daar misschien.

De excursie afgelopen zaterdag met de Archeologische Vereniging Kempen- en Peelland naar de veronderstelde plek van de Germaans - Romeinse Varusslag bij Kalkriese was gezellig. De Varusslag is in Nederland beter bekend als de slag bij het Teutoburgerwoud. Het museum ter plekke sprak mij niet zo aan. Veel vormgeving en met name daardoor een voor mij onoverzichtelijk geheel. Bovendien vind ik behalve de vele Romeinse munten de 'bewijzen' voor het plaatsen van de Varusslag op die plek weinig overtuigend gepresenteerd. Naar verhouding liggen er weinig resten van soldaten-uitrusting, (nood)graven, etc. in de tentoonstelling. Ik weet niet wat er daar misschien wel van is gevonden. Eigenlijk vind ik het park en de reconstructie van de Germaanse paden en wal meer overtuigend. Ook in het park veel 'design'. Wat mij betreft te veel. Het idee om ijzeren platen, enigzins willekeurig als paden neer te leggen vond ik dan wel weer mooi en prettig. Hoewel ik een gemaaide baan in hoog gras minstens zo mooi vind. Maar ja, met veel bezoekers is zo iets natuurlijk niet duurzaam.

Daarna hebben we nog een tussenstop in Münster gemaakt om de kathedraal te bezoeken. Die is in de oorlog 1940 - 1945 zo zwaar beschadigd dat het merendeel van wat je ziet is her-opgebouwd en dat oogt en voelt vrij modern. Ik vind het wel mooi. In de aangrenzende (klooster?)rondgang zijn mooie oude natuurstenen voorstellingen (panelen) en beelden te vinden. Die deden mij verlangen naar een kijk op die kathedraal zoals die er voor de bombardementen uit moet hebben gezien. En mij blijft ook fascineren hoe ik me de be- en geschilderde kerken in de middeleeuwen moet voorstellen. Dit sinds ik in Amiens in Noord-Frankrijk de voorgevel van de kathedraal aldaar een keer in kleur uitgelicht heb gezien. Echt indrukwekkend!

Dinsdagavond heb ik nog enkele scherven, een munt, riemhanger en twee ondefinieerbare stukken metaal gezien uit Heel. Van of van nabij een Romeinse begraafplaats aldaar. Ik was onder de indruk van het gewicht en de groote van die munt. Wow.

Wikipedia: Kalkriese, Slag bij het Teutoburgerwoud (ook wel Varusslag), Münster, Amiens, Heel

Gerelateerd:
- Clades Variana (The Varus Disaster).

Geen opmerkingen: